Molekuláris Sejt Metabolizmus

24. csoport
Vezetője: Gereben Balázs

A pajzsmirigyhormonok (PMH) a sejtek anyagcseréjének és osztódásának kritikusan fontos szabályozó tényezői. E hormonok alapvető befolyást gyakorolnak az agy fejlődésére és működésére, elsősorban a.transzkriptóma aktivitásának befolyásolásán keresztül. A Csoport fő célja (a) olyan sejt-típus specifikus molekuláris útvonalak azonosítása és befolyásolása, melyek az agy és a csatolt perifériák PMH háztartásának szabályozásáért felelősek; (b) annak megértése, hogy ezek a mechanizmusok milyen szerepet játszanak egyes élettani és kóros agyi folyamatokban; továbbá (c) a PMH jelátvitel mérésére és befolyásolására alkalmas transzgenikus modellek fejlesztése.

A Csoport molekuláris-, sejtbiológiai, anatómiai és transzgenikus technikákat kombinál a PMH jelátvitel szabályozásának és következményeinek tanulmányozására. (1) Tanulmányozzák a PMH metabolizmusért felelős dejodáz enzimek molekuláris szabályozását, különös tekintettel a kettes-típusú dejodáz (D2) összetett és szigorú szabályozásáért felelős molekuláris tényezők és fehérje-fehérje kapcsolatok azonosítására, melyek a D2 aktivitás ubikvitin/proteaszóma útvonalon végbemenő gyors szabályozásért felelősek, ill. e folyamat szerepét a szövet-specifikus hypothyreózis kialakulásában. Tanulmányozzák továbbá a D2 kódolásáért felelős dio2 gén szabályozását a hipotalamusz gyulladásos folyamatokra adott válasza során, mely jelenséget korábban az „alacsony T3 szindróma” patogenezisének komponenseként azonosítottak. (2) Vizsgálják a PMH metabolizmus D3 és 3-as típusú dejodáz (D3) mediálta neuro-gliális mechanizmusainak szabályozását és biológiai következményeit a hipotalamo-hipofizeális-pajzsmirigy tengelyre, a felnőtt agyban folyó neurogenezisre és az öregedésre. (3) A Laboratórium fontos célkitűzése a PMH jelátvitel sejt-típus specifikus befolyásolására és detekciójára alkalmas transzgenikus egérmodellek létrehozása. Ennek eredményeképpen kifejlesztették a szövet-specifikus PMH háztartás in vivo mérésére alkalmas PMH jelátvitel Indikátor (THAI) Egérmodellt.

Részlet a 2015-ös intézeti ismertetőből.

Munkatársak:

NévBeosztás